Bæredygtig opvarmning af huset
Førsynsrapport
- Vil du gerne undgå anmærkninger i tilstandsrapporten og elinstallationsrapporten, der kan skræmme potentielle købere?
Med en førsynsrapport har du mulighed for at udbedre eventuelle fejl og mangler i din bolig, inden den endelige rapport udfærdiges
Sådan foregår det:
- Du bestiller en førsynsrapport
- Vi besigtiger ejendommen og udarbejder herefter rapporten
- Du vælger at udbedre nogle af de fundne skader
- Vi udarbejder den endelige tilstandsrapport og elinstallationsrapport
Undgå afslag ved hjælp af en førsynsrapport
Når en bolig skal sælges, vælger langt de fleste at få udarbejdet en tilstandsrapport og en elinstallationsrapport. Disse rapporter giver boligsælgeren mulighed for at blive fritaget fra det normale 10-årige ansvar for skjulte skader på ejendommen. De giver desuden den potentielle køber et billede af ejendommens byggetekniske stand, inden han eller hun beslutter sig for at sætte en underskrift på købsaftalen.
Det er dog de færreste boligsælgere, der kender til muligheden for at få en førsynsrapport – en slags kladde til de andre rapporter. Med en førsynsrapport kan du nå at udbedre adskillige af ejendommens fejl og mangler, således at de endelige rapporter får færre anmærkninger. Dette kan gøre det lettere for dig at sælge din bolig.
Førsynsrapporten udarbejdes af en bygningssagkyndig og el-tekniker, på samme vis som tilstands- og elinstallations-rapporten. Når du bestiller rapporten, har du 30 dage til at få udbedret de skader eller skadesrisici, som er nævnt i den. Inden udløbet af tidsfristen skal du aftale tid for ny besigtigelse, der danner grundlag for de endelige rapporter.
Vælg et af vores mest populære produkter
Pakkeløsning
Få det du har brug for i én samlet pakke:
- Tilstandsrapport
- Eleftersyn
- Energimærke
Få småtingene ordnet og undgå afslag
Et af de bedste råd til boligejere, der skal i gang med at sælge deres bolig, er at få ordnet de småting, som ellers vil blive en K2 eller K3 i rapporterne. Ofte kan de anmærkninger nemlig føre til, at en potentiel køber trækker sig eller forlanger et afslag i prisen.
K2 og K3 er betegnelsen for alvorligere skader på ejendommen, men det er ikke nødvendigvis dyre skader. F.eks. kan en revnet inddækning ved en skorsten være en K3, altså en kritisk skade. Men som regel kan den type skade udbedres for et ganske beskedent beløb, som slet ikke er i nærheden af, hvad en typisk køber vil forsøge at opnå i afslag for skaden.
Kontakt os for en uforpligtende snak
Udfyld formularen, så kontakter vi dig hurtigst muligt.
I hverdage mellem kl. 9-15 eller inden for 24 timer.
Få et uforpligtende tilbud indenfor 24 timer
Hvordan foregår det?
Inden besøget indhenter vi blandt andet BBR-oplysninger, tidligere energimærke og tilstandsrapport.
Inden besigtigelsen skal du som sælger udfylde sælgeroplysningsskema. Skemaet indeholder spørgsmål om nuværende- og tidligere forhold omkring ejendommen. Derudover skal du fremlægge byggetegninger (plan, snit og facadetegninger) så vidt det er muligt.
Den bygningssagkyndige og elteknikeren foretager derefter en visuel gennemgang af huset. Der vurderes og registreres forhold, som umiddelbart kan ses. Eftersynet foretages uden destruktive indgreb i bygningen. Den bygningssagkyndige og eltieknikeren bruger enkelte hjælpemidler, men fjerner ikke gulvtæpper, møbler osv.
Der kan derfor være skader, som vores specialist ikke har mulighed for at opdage, og som ikke er registreret i førsynsrapporten, præcis som ved udførelse af en "normal" tilstandsrapport og elinstallationsrapport.
Under gennemgangen af ejendommen vurderes hver enkelt skade eller risiko for skade, og vores specialist giver hver enkelt del en karakter.
Karakteren viser, hvilken betydning skaden har for den enkelte bygningsdel.
Efter besigtigelsen gennemgår vi de punkter, hvor det giver god mening at få skader eller risiko for skader udbedret. Dermed får du mulighed for at undgå de trælse anmærkninger om skader i din rapport og dermed en "pænere" tilstandsrapport og elinstallationsrapport, som gør din bolig mere attraktiv over for en kommende køber.
Du er selvfølgelig altid velkommen til at stille spørgsmål til både besigtigelse og rapporten.
Disse typer fejl bør du udbedre
I førsynsrapporten bruges det samme karaktersystem som i tilstandsrapporten. De seks karakterer er alene byggetekniske vurderinger, og siger altså intet om prisen for udbedring af eventuelle skader.
Bestil din førsynsrapport hos Botjek
Kontakt din lokale Botjek-afdeling hvis du ønsker at bestille, få et tilbud på eller høre mere om en førsynsrapport udarbejdet af os. Vores elteknikere og byggesagkyndige har mange års erfaring med at besigtige og lave rapporter på ejendomme af enhver slags.
Det siger vores kunder om os
"Fantastisk kompetente og behagelige eksperter til såvel tilstandsrapport, energimærke samt elinstallationsrapport. Bedre repræsentanter til disse opgaver kunne jeg ikke ønske mig. Super tilfredshed herfra med tusinde tak."
"De 2 konsulenter der foretog analyse og skrev rapport var utroligt behagelige mennesker. Begge var punktlige, hjælpsomme, venlige, forklarende - både under undersøgelsen og ved gennemgang af rapporter, - og med god humoristisk sans var besøget både lærerigt og nemt."
"Vi har fået lavet tre rapporter hos jer, af tre fagligt dygtige konsulenter, som samtidigt var yderst behagelige at være sammen med. I må have en god ansættelsespolitik, siden det er lykkes jer at ansætte så gode medarbejdere."
"Professionelt, alle aftaler blev overholdt, sympatiske og hjælpsomme medarbejdere hele vejen."
"Seriøs gennemgang af ejendommen med gode svar på de fejl, der blev konstateret. Behagelige mennesker at have besøg af."
"Grundig gennemgang af huset. Ordentlig, venlig og seriøs tilgang. Fin og reel tilbagemelding efter tilstandsrapporten var gennemført."
"Super service fra start til slut med tilstandsrapporten, både fra jer på kontoret og til dem der var ude i huset at lave rapporten. Så super god oplevelse."
"Meget behagelige og kompetente konsulenter, der viste stor respekt for vores ejendom på en tillidsvækkende måde."
"Konsulenten optrådte professionelt og kundevenligt. Han var god til at forklare sig og det gav en tryghed."
"Sød og rar medarbejder som har været hos os 2 gange, punktlig og påpasselig. Alt i alt en rigtig god oplevelse, får de bedste anbefalinger herfra."
"Rigtig venlig og behagelig service lige fra første kontakt med jeres kontor og helt frem til begge konsulenter havde været på ejendommen. Mine bedste anbefalinger sendes jeres vej."
"Jeg er bare så positiv overrasket over hele forløbet! Vi havde brug for alle rapporter lynhurtig og vi fik dem på 4 dage! Konsulenterne var så imødekommende, professionelle og rare at byde indenfor i ens hjem! Bare en helt igennem fantastisk oplevelse."
"I har leveret en hurtig og yderst professionel service, hvor jeg fik rigtig gode forklaringer på mine spørgsmål - og hvor jeg for det meste faktisk ikke behøvede at spørge. Jeres konsulenter kom selv med den relevante information og forklaring. Verdensklasse - og derfor er I allerede anbefalet til en god ven."
"Jeg fik bare en god fornemmelse af professionalisme, og at de bygningssagkyndige var til at snakke med, og de var gode til at forklare, hvorfor det ene og hvorfor det andet - og om udbedringer overhovedet ville kunne indtjene sig."
"Kort tid fra bestilling til besigtigelse af huset. Hurtig aflevering af rapport efter besigtigelse. Kommer til tiden. God info inden besøg på mail samt ved ankomst."
"To super behagelige konsulenter. Vores varmeste tak og anbefalinger af Lars og Thomas fra Botjek. Virkelig en god oplevelse og håber at den gode tilbagemelding kommer til dem. MEGET behagelige fyre!!"
"Kort og godt blev aftaler indgået hurtig - aftaler blev overholdt - kommunikationen var klar og tydelig."
"God, hurtig, professionel og effektiv håndtering, og meget hurtig til at lave rapporterne - de kom samme dag."
"Utroligt venlige personer, der kom ud til os. Og de havde virkelig styr på tingene og var meget grundige."
"De to der var her, var rigtigt flinke og hjælpsomme. Deres rapporter gav et realistisk billede af vores hus. De gav os også nogle gode råd."
"Professionelle, kompetente, empatiske og effektive personer, der udførte tilstands- og elrapporter."
"Jeres konsulent arbejdede professionelt. Han forklarede hvad han lavede og svarede fyldestgørende på vore spørgsmål."
"Botjek var fra start til slut informative, ordholden og professionelle i alt, hvad Botjek foretog sig."
"Alle aftaler overholdt. Kom til tiden. God gennemgang efter besøg med mundtlige kommentarer på gule og røde markeringer."
"Det at få undersøgt og "bedømt" ens ejendom kan godt være lidt betænkeligt, men vi oplevede ikke noget negativt. Det hele foregik fornuftigt roligt og blev gjort grundigt, så vi er godt tilfredse."
"Seriøse, venlige og informative konsulenter. Vi følte os meget trygge i processen. Kan kun sige positive ting om "vores" to konsulenter."
"Byggeteknikeren var meget positiv og venlig samt gav sig tid til at forklare emner på boligen på en let forståelig måde."
"Super hurtig behandling og meget venlig og ordentlig hjælp i forhold til diverse dokumenter."
"Alt i alt en god oplevelse med tilstandsrapport og el-rapport. Professionelle og flinke folk og en god dialog om, hvad der skulle laves."
"Syntes bare at I er så hjælpsomme, selvom det sikkert er "dumme" spørgsmål, der stilles. Desuden føler jeg at I har styr på det, og IKKE springer over hvor gærdet er lavest. Man føler sig godt behandlet og tryg i jeres hænder."
"Det var en god oplevelse - også fordi vi ikke har prøvet det før. Han gik stille og roligt rundt og var god til at besvare vores spørgsmål til de forskellige ting."
"Jeg var her selv og er selv faglært. Synes de 2 personer var meget kompetente og vi fik en god snak om tingene."
"Meget kompetent medarbejder, som gav sig tid til at forklare og som var venlig og respektfuld under sit besøg. Det fremstår som et seriøst foretagende, hvor man kan have tillid til det arbejde, der udføres. Det gælder også omvendt når man så skal købe nyt hus. At man ved tingene er grundigt gennemgået."
"Meget professionelt personale, der var super grundige i gennemgangen af huset. Og så var de søde og venlige. Prisen var god. Vil give dem mine varmeste anbefalinger."
"Den byggesagkyndige var meget behagelig og professionel under sit besøg. Han forklarede fint manglerne."
"Der var ikke den store forstyrrelse i vores hverdag. Hvis vi spurgte om noget, fik vi svar. Efter udarbejdelsen af rapporten blev vi orienteret om, hvorfor vi fik nogle "k"-er. Det var rigtigt dejligt."
"En saglig og faglig god oplevelse."
"Professionelt forløb med de berørte parter."
"Alt gik super fint, alle aftaler blev holdt. God service ved gennemgang efter udarbejdelse af tilstandsrapport."
"Grundig gennemgang af sympatiske konsulenter."
"Venlig konsulent og omhyggelig gennemgang af boligen."
"Vores oplevelse er, at det blev udført meget professionelt, og med en virkelig god forklaring på skaderne. Ligeledes følte vi os trygge i, hvilke skader som vi skal udbedre, og hvilke vi ikke behøver inden salget."
"Kompetente og venlige medarbejdere med tid til at forklare tingene, vi spurgte ind til."
"Flinke folk med stor faglig viden."
"Dem der var hos os, var meget dygtige og grundige. De var også gode til at forklare."
"Jeg blev kontaktet hurtigt. Det var muligt at I selv hentede nøgle ved mægler, så jeg ikke behøvede være på adressen. 4 timer efter sidste planlagte tid modtog jeg alle 3 rapporter, det kalder jeg hurtig og effektiv service.
"Utroligt flinke og effektive konsulenter med godt humør, og havde man spørgsmål fik man et godt og forståeligt svar man kunne bruge til noget."
"Fin forklaring inden udarbejdelsen og fyldestgørende information efterfølgende. Behagelig personlighed."
"En meget personlig og behagelig kontakt med fornuftige forklaringer til bedømmelserne, samt med anvisning til løsninger på problemerne."
"De to mænd fra Botjek var yderst behagelige og var meget forklarende."
"Begge konsulenter virkede meget erfarne indenfor fagområderne. God mundtlig og skriftlig formidling. Rapporter stemmer overens med, hvad jeg blev orienteret om efter endt gennemgang. God rådgivning i relation til observerede mangler og denne rådgivning lægger et godt grundlag for prioritering af min udbedring af fejl og mangler."
"God og faglig orientering i undersøgelsens forløb - behagelige konsulenter."
"Personlig og professionel. Kundeservice når det er bedst."
"Det er første gang vi prøver dette, og jeres konsulent satte sig ned med os og fortalte os, hvordan det foregik trin for trin og tog os med gennem hele processen, og gav sig god tid til at svare på de spørgsmål vi måtte have. En rigtig god oplevelse."
"Ukompliceret proces, hurtig rapportering, fin udnyttelse af digitale muligheder."
"Både konsulenten på el- og tilstandsrapporten var grundige og ordentlige. De kunne på redelig vis argumentere for de ting, de påpegede."
"God respons fra starten. Hurtig fremsendelse af materiale, der skulle udfyldes. Flinke og rare personer, der kom og lavede de 3 rapporter. Tak for god behandling."
"Hjælpsom og punktlig konsulent, som udarbejdede rapporter meget hurtigt efter besøg. Derudover god hjælp fra administration ift. at aftale nyt møde (fik udarbejdet en kladde på tilstandsrapport oprindeligt)."
Karakterer i førsynsrapporten:
Der anvendes et karaktersystem med seks karakterer. Disse er alene byggetekniske vurderinger og siger intet om prisen for udbedring af eventuelle skader.
UN: Undersøges nærmere
Beskriver forhold, hvis konsekvens ikke kan fastlægges tilstrækkeligt ved gennemgangen. Det kan være en alvorlig skade. Art, omfang og konsekvens bør altid afklares.
K3: Kritiske skader
Beskriver skader, som vil påføre svigt af bygningsdelens funktion inden for overskuelig tid og som risikerer at medføre skader på andre bygningsdele.
K2: Alvorlige skader
Beskriver skader, som vil medføre svigt af bygningsdelens funktion inden for overskuelig tid, men ikke vil medføre skader på andre bygningsdele.
K1: Mindre alvorlige skader
Beskriver skader, der ikke har indflydelse på bygningsdelen eller bygningens funktion.
K0: Kosmetiske skader
Beskriver skader eller forhold, der kan påvirke købers indtryk af boligen.
IB: Ingen bemærkninger
Beskriver, at bygningsdelen ikke giver anledning til bemærkninger.
Forhold som ikke er indeholdt i rapporten:
• El- og VVS installationernes funktion (se bl.a. eltjek og eleftersyn)
• Sædvanligt slid og normal vedligeholdelsesstand
• Småting, der ikke påvirker bygningens brug eller værdi særlig meget
• Bygningens placering på grunden
• Bygningens planløsning
• Bygningens indretning
• Løsøre f.eks. hårde hvidevarer
• Udendørs svømmebassiner og pumpeanlæg
• Markiser og baldakiner
• Installationer udenfor bygningerne
• Bygningens æstetik og arkitektur
• Bygningens lovlighed (bortset fra åbenlyse overtrædelser af bygningslovgivningen)
Viden og råd
Bæredygtig
Renovering
Boligkøb
Tilstandsrapport
Eleftersyn
Køberrådgivning
Køberrådgivning
Bygningssagkyndig