Bæredygtig opvarmning af huset
Formålet med et 1-års og 5-års eftersyn
Når et nybyggeri står færdigt og formelt set afleveres til dig, skal du i udgangspunktet insistere på at få udbedret eventuelle skader, mangler og fejl med det samme. Der kan dog være forhold, som med fordel kan vente – eksempelvis revner ved loftet, som kan opstå når et nybyggeri "sætter sig".
I de fleste entreprisekontrakter indgår en gennemgang af det færdige byggeri efter 1 og 5 år, hvis formål er at afdække små og store fejl, der ikke blev noteret i forbindelse med afleveringen af byggeriet.
Som det fremgår af titlerne, skal det første eftersyn være foretaget senest et år og det andet senest fem år efter, at du har overtaget ejendommen. Efter de to gennemgange har entreprenøren pligt til at ordne de fejl, der er fundet, inden for en aftalt tidsramme.
Det er dit ansvar som bygherre at indkalde entreprenøren skriftligt til begge eftersyn inden for de givne tidsfrister. Med undtagelse af fagentrepriser under AB18 og AB92 skal begge indkaldelser ske med minimum 20 og maksimum 60 dages varsel.
Hvordan foregår 1-års og 5-års eftersynene?
Begge eftersyn foregår ikke overraskende i den ejendom, der skal efterses. Her deltager du som bygherre foruden hovedentreprenøren og din rådgiver, hvis du har sådan én. Det er sjældent nødvendigt for diverse underentreprenører at deltage i gennemgangene.
Under de to eftersyn gennemgår I potentielle byggefejl og diskuterer, om der faktisk er tale om en fejl. Når I bliver enige om specifikke fejl eller mangler, noterer I dem på en mangelliste.
Denne mangelliste indgår i den officielle eftersynsprotokol, der desuden indeholder:
- En tidsfrist for udbedring af de fundne fejl og mangler
- En sikkerhedsstillelse i tilfælde af, at entreprenøren ikke overholder tidsfristen
- Diverse praktiske aftaler, for eksempel vedr. udlevering af nøgle til ejendommen
- Observerede forhold, der ikke skal udbedres med det samme, men som I skal være særligt opmærksomme på under 5-års gennemgangen
Hvis der er punkter, som I ikke kan blive enige om, skal de ikke noteres på mangellisten, men på en separat liste.
Det siger vores kunder om os
Juridiske forhold vedr. 1-års og 5-års eftersyn
Det er dit ansvar som bygherre at gøre din hovedentreprenør opmærksom på samtlige mangler, fejl og skader, som du opdager efter at have taget ejendommen i brug. Dette gælder altså både for perioden inden 1-års eftersynet og perioden mellem de to eftersyn.
Til gengæld er det entreprenørens ansvar at udbedre de påpegede mangler og fejl. Denne reklamationsfrist gælder ifølge forældelsesloven fra 2018 for de første 10 år efter afleveringen af det færdige byggeri.
Hvis du ikke indkalder til 1-års og 5-års eftersynene som aftalt, risikerer du at miste dine 10 års reklamationsret, så det er vigtigt, at du husker det. Finder du skader eller mangler efter det sidste eftersyn, har entreprenøren stadig pligt til at reparere dem, men dette arbejde skal både du og entreprenøren betale for.
Lad os blive din byggerådgiver
Som bygherre til et erhvervsbyggeri er det altid en god idé at tage en erfaren rådgiver med til både 1-års og 5-års gennemgangen af den nybyggede ejendom. Dette gælder også, hvis du ikke har haft en rådgiver tilknyttet under planlægnings- eller byggefasen. Det er nemlig ikke let at opdage eventuelle fejl og mangler, hvis ikke man ved, hvad man skal kigge efter.
Hos Botjek kan du heldigvis finde en veluddannet og kompetent rådgiver, der har stor erfaring med 1-års og 5-års eftersyn. Rådgiveren kan gennemgå hele din ejendom sammen med dig inden de to eftersyn, så du ved hvilke fejl og mangler, du skal pointere overfor din entreprenør til de officielle eftersyn.
Inden gennemgangen med byggerådgiveren, skal han eller hun se byggekontrakten og andet relevant projektmateriale. Efter gennemgangen med rådgiveren, får du tilsendt en udførlig rapport, der gør dig i stand til at holde et konstruktivt møde med entreprenøren.